ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, February 4, 2011

Salam Jumaat

Suka saya memulakan catatan pendek mengenai ibadah Jumaat setiap minggu. Sebenarnya, pelbagai ragam manusia dapat dirakamkan ketika Solat Jumaat berlangsung di Malaysia. Lain pula ceritanya di Negara lain.

Yang pasti, sebagai manusia yang lemah, banyak kesalahan yang kita tidak nampak, tetapi jelas pula jika ia kesalahan orang lain. Slot ini hanya bertujuan ingat mengingati, sementara jelas yang sempurna hanya dari ALLAH.

Sejadah!! Di Masjidil Haram tiada sejadah disediakan untuk jemaah, namun, ada yang membawa sendiri ke Masjid. Di Malaysia, begitu bertuah kita, sejadah menunggu para jemaah yang berada di selain Dewan Solat Utama.

Satu perkara yang jelas dapat dilihat ialah tempat sujud di sejadah dipijak-pijak oleh umat Islam terutama yang baru mengambil air wudhu dan masih basah.

Sejadah yang telah siap dibentang juga tidak dilipat oleh setiap jemaah dan ditinggalkan untuk dilipat oleh orang lain. Memanglah, petugas Masjid dibayar, tetapi, sikap yang menjadi persoalan.

Sikap guna dan tidak menyimpan balik ini telah menjadi tabiat dan darah daging dalam kehidupan dunia kita. Justeru, tidak hairanlah budaya kerja dan sikap orang Islam menjadi satu faktor pertimbangan untuk Majikan berbangsa Cina, India, Eropah, Jepun dll.

Sikap menjadi tabiat.

Tabiat yang murni dan mendekati kesempurnaan disukai Allah. Semoga tabiat kita berubah dan melipat sejadah selepas Solat Jumaat dan bukanlah terkocoh-kocoh mahu cepat pergi meninggalkan rumah Allah dan mengejar dunia.

Akhir kata, yang buruk datang dari manusia, yang baik datang dari Allah.

PS: Sekadar mengingatkan diri dan keluarga.

No comments: