ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, February 14, 2011

HARI KEKASIH

Tahun 2011 memang amat istimewa. Selain mempunyai 4 tarikh yang dikatakan istimewa, Maulidur Rasul disambut sehari selepas Hari Valentine. Selisih 24 jam ini telah membangkitkan semangat para pemimpin dan umat Islam sendiri dalam menegah sambutan Hari Valentine. Apa yang dikesalkan ialah kenapa sekarang selepas berpuluh tahun umat Islam menyambut Hari Valentine.

Diakui memang pernah ada beberapa suara yang mengingatkan malah menegah umat Islam menyambut Hari Valentine, Hari Ibu, Hari Bapa,Hari Merdeka malah Hari Tahun Baru terutama oleh ahli PAS. Namun ia tidak disambut oleh arus Perdana dan Hari Valentine terus disambut.

Tegahan menyambut Hari Valentine ini wajar disokong setelah diambil kira ia disambut sempena satu peristiwa yang menyedihkan. Tetapi ramai yang sudah menyambut beberapa Hari Valentine merasakan “Hari Kekasih” ini tidak bersalah. Malah, isteri, ibu, abang, adik, dan kakak bergembira dan lebih menyayangi suami masing-masing atas keprihatinan yang diberi beberapa kali setahun itu. Kegembiraan ini menjurus kearah Keluarga bahagia justeru mendapat suntikan baru dalam hubungan yang mungkin sedang kelam. Lebih-lebih lagi dengan Graf Pencapaian Penceraian dikalangan umat Islam yang melonjakkan kedudukan Syaitan diatas Malaikat.

Pagi ini, isteri saya yang sibuk bekerja dan sarat mengandung mengucapkan Hari Valentine dan saya balas kerana memahami jadual ketat membataskan masanya untuk mengikuti perkembangan semasa.

Memetik kata, Dr Fadzilah Kamsah, dalam Al-Quran tiada menyebut hantu, dalam Al-Quran juga tiada menyebut Valentine Day. Tapi Allah menegaskan pentingnya berkasih sayang malah beberapa pendapat ulama juga membolehkan aksi-aksi baru makruh bagi menyemarakkan hubungan suami isteri. Hujah mereka disokong oleh Sabda Nabi antara dua yang buruk, ambil yang kurang buruknya.

Saya yang cetek agama tidak layak menjelaskan kerasionalan mengadakan Hari Kekasih Islam. Tapi saya pasti ramai keliru definisi kekasih. Definisi kekasih dalam Islam sebenarnya tidak membataskan hubungan dua hala berlainan jantina, atau hanya antara pasangan . Jelas, Rasullullah SAW adalah kekasih Allah. Berkasihlah dengan solat, dan cintakan Allah. Banyak definisi cinta, kekasih, lazat dan sebagainya didefinisikan mengikut acuan Barat itu sendiri.

Jadikanlah Maulidur Rasul setiap tahun sebagai Hari Kekasih untuk disambut umat Islam. Bagi mengingati Baginda sebagai Kekasih Allah, malah pengorbanan Baginda dalam memastikan kebahagiaan umatnya, Nabi Muhammad SAW pasti akan bergembira jika hari kelahirannya disambut dengan pelbagai cara termasuklah merapatkan hubungan suami dan isteri, anak dengan ibu dan bapa, adik dan abang, sahabat dan rakan, malah antara saudara Islam yang berpecah kerana politik. Malahan, 12 Rabiualawal sebagai Hari Kekasih Islam, pasangan bercinta insaf dan meminta keredhaan Cinta Agung dari Allah memberi mereka restu mengakhiri perhubungan, pertunangan, perkahwinan dan persaudaraan dengan keberkatanNYA.

Usaha pihak tertentu untuk mengakhiri Hari Valentine ini harus disusuli dengan pilihan kerana dikhuatiri dizaman IT ini, pelbagai perkara tidak baik menjadi pilihan utama. Beberapa pihak sudah mula memalu Gendang Duniawi dengan mempolitikkan larangan ini dimana sepatutnya penyelesaian Umat yang perlu dicari Khalifah Allah dan bukan berpolitik sahaja.

Selamat Hari Kekasih. Selamat Hari Lahir Kekasih Allah. Selamat Menyambut Maulidur Rasul.


12 Rabiul Awal.

No comments: