ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Saturday, August 21, 2010

API YANG MASIH MEMBARA

Api yang membakar Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati awal tahun ini sudah padam sepenuhnya selepas dua individu yang didapati bersalah oleh Mahkamah dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun. Hukuman tersebut disambut baik oleh majoriti rakyat Malaysia terutama yang beragama Kristian dan mereka yang sayangkan keamanan Negara. Sungguhpun Kerajaan untuk sekalian kalinya berjaya mengawal api perkauman yang dimulakan pihak tertentu, tetapi api yang sebenarnya masih membara dalam jiwa orang Melayu Islam.

Selepas dijolok beberapa kali antaranya isu kalimah Allah, Murtad, menukar status agama di dalam Kad Pengenalan,selain hak Melayu dipersoal secara terbuka antaranya Dasar Ekonomi Baru, Hak Bumiputera, Kuota, Diskaun Bumiputera, Biasiswa Pelajar MARA, Raja Melayu dicerca dan dihina, Melayu dilagakan sesama mereka, dan banyak lagi, Melayu Islam di Malaysia masih bersabar. Samada mereka bersabar atau kerana pemimpin yang berpecah mempertahankan agenda masing-masing, yang pasti rakyat biasa seperti Ali Ahmad Ariff dan ramai lagi masih memilih untuk tunggu dan lihat seperti pada tahun 1967 dahulu. Pada masa itu kesabaran mereka teruji beratus kali, dan akhirnya mereka tewas dengan amarah yang amat dan kerosakan yang amat besar terjadi. Selepas 40 tahun episod yang sama terjadi. Rumahtangga Islam dan Melayu dibaling batu berkali-kali. Pemimpin Islam Melayu terus bersabar dan tidak pasti kerana sabar itu sebahagian dari iman atau sabar itu melindungi kedudukan mereka sebagai pemimpin berbilang kaum. Masalahnya, apakah orang Melayu biasa mempunyai kesabaran luar biasa seperti pemimpin kita? Apakah kita pernah dan tegar menpersoalkan hak kaum Cina dan India termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan, dasar pengiklanan mencari pekerja mahir dan tidak mahir yang mengkhususkan kaum cina dan keupayaan bertutur bahasa cina, keagamaan dan kebudayaan, pelbagai bidang yang dikuasai sepenuhnya oleh mereka seperti runcit, import pelbagai barangan asas dan bukan asas, pusat beli belah dikuasai mereka, pembinaan dikuasai mereka dan banyak lagi. Kita percaya pada kebebasan dan hak mereka yang rajin mencari rezeki tanpa mempersoalkan apa-apa begitu juga yang kita harapkan dari mereka. Tetapi, yang berlaku sebaliknya dan mereka tegar mempersoalkan hak kita selaku kaum majoriti 70% yang mana 90% dari kita makan gaji yang diberi oleh mereka. 99% dari kita membeli segala barang keperluan dan menggunakan khidmat mereka tanpa ada sebarang perasaan prejudis apatah lagi menindas mereka. Malah, mereka selalu menindas kita dengan menyorokkan barang keperluan, menaikkan harga barang sesuka hati, menghimpit kita dengan jawatan dan gaji kecil, tidak memberi peluang untuk kita naik pangkat walaupun lebih dari layak, dan lebih teruk hanya membeli barangan dari kaum mereka sahaja.

Apa yang salah mengenai MEB? Kaum Cina terkenal dengan satu hati dan persatuan mereka. Mereka bergerak seiring terang-treangan mempunyai dasar ekonomi yang mirip MEB. Hanya memberi kontrak kepada kaum mereka, menggunakan perkhidmatan kaum mereka, membeli pelbagai alatan dan barangan dari kaum mereka, menggaji dan melantik kaum mereka sahaja dan banyak lagi. Pelik, apakah MEB benar-benar menindas kaum bukan Melayu sehingga mereka tidak berpeluang untuk mengumpul harta kekayaan. MEB memberi kebebasan seimbang kepada semua dalam masa yang sama melindungi hak kaum majoriti supaya kedudukan sosial ekonomi antara kaum terus seimbang. Adalah wajar MEB dimansuhkan jika MEB mensyaratkan pemilikan dan pengendali premis Perniagaan di KLCC, MidValley, One Utama, Alamanda mestilah mengikut komposisi kaum, mewajibkan setiap jenis perniagaan kedai, kilang, pengedar, perkhidmatan, logistik, penyediaan bahan makanan, pembungkusan dan lain-lain milik bukan Melayu wajib mempunyai 30% syer milik orang Melayu dan lain-lain lagi. Apa yang jelas, selagi rakyat Malaysia berupaya dan mempunyai kuasa kewangan mereka bebas menjalankan perniagaan tanpa disekat melalui dasar yang diamalkan di Negara lain kerana kita menghormati hak semua orang sebagai rakyat Malaysia.

Kesungguhan dan keikhlasan Kerajaan BN pimpinan UMNO memastikan hak semua kaum dan agama terbukti. Terbaru, Raja Mohamad Faizal Raja Ibrahim, 24, dan Raja Mohamad Izham22, didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun oleh Hakim SM Komathy Suppiah yang dalam penghakimannya berkata Mahkamah perlu menjatuhkan hukuman tersebut kerana tertuduh menodai kesucian agama atau kepercayaan supaya menjamin keamanan dan keharmonian di Negara berbilang bangsa seperti Malaysia terus dipelihara. Tambah Hakim itu lagi, salah satu tiang Rukun Negara adalah Kepercayaan Kepada Allah(jika Kristian diberi hak dan dibenarkan menggunakan Allah menggantikan Tuhan dalam cetakan mereka), tetapi mereka membakar rumah Allah. Hakim mengakhiri dengan “Mesej dari Mahkamah ini adalah jelas. Jangan bermain dengan api”. Rakyat berterima kasih kepada Hakim SM Komathy Suppiah yang mendukung semangat 1Malaysia dengan mengutamakan keamanan dan keharmonian kaum perlu terus dipelihara dan dengan keras meningatkan tertuduh dan rakyat Malaysia jangan bermain dengan api.

Api yang mereka hidupkan untuk membakar sebuah bangunan rumah ibadat sudah padam dan pengurusan Gereja Metro Tabernacle juga sudah bangkit dari peristiwa hitam itu. Selain memperbaiki kemudahan Gereja Desa Melawati, mereka juga bangkit membina Gereja yang amat besar di belakang Giant Batu Caves hasil dari sumbangan orang ramai dan kerajaan Malaysia(duit rakyat). Tetapi, mengapakah kerajaan melalui Undang-undang dan Mahkamah tidak berusaha memadamkan api yang Namewee hidupkan satu masa dahulu. Selain mempermainkan Lagu Negara Kuku, Namewee juga mempersendakan azan orang Islam. Nameweee dengan jelas dan bukti video tersebut dipaparkan untuk tontotan seluruh dunia. Bukti Namewee menghidupkan api kebencian dan kemarahan Melayu Islam dan api tersebut tidak pernah padam. Pemimpin Namewee iaitu MCA dan DAP dengan pantas melindungi Namewee dengan alasan beliau sudah meminta maaf dan menginsafi perlakuannya. Malah, bapanya berkata anaknya sudah cukup tertekan. Sungguh mudah pemimpin bukan Melayu berfikir dan beranggapan api yang Namewee hidupkan itu sudah padam. Ia tidak padam malah merebak kejiwa dua anak Melayu dan ramai lagi. Ia hanya akan padam jika Namewee dibicarakan dan dipenjarakan jika didapati bersalah. Apakah kerana Namewee anak seorang Cina dan beliau bebas menghidupkan api dalam jiwa? Apakah perbuatan Namewee mempersendakan agama Islam tidak mengancam keamanan dan keharmonian? Namewee masih bebas setelah menghidupkan api dalam jiwa Melayu termasuk saya. Saya masih marah dan api Namewee masih hidup dalam jiwa saya, dan tidak mustahil api ini akan marak membakar jika ia disimbah dengan minyak. Banyak keistimewaan menjadi Namewee, malah tidak mustahil Namewee akan mendapat tempat dalam arena politik Negara atas alasan beliau sudah menjalani hukuman. Jika begitu, peluang yang sama harus diberikan kepada dua orang Melayu ini selepas 5 tahun. Persatuan dan Pertubuhan yang memperjuangkan Islam dan Melayu wajar memberi tempat kepada mereka termasuk pekerjaan kerana mereka bertindak sedemikian atas tanggapan mereka sendiri iaitu mempertahankan agama Islam. Sungguhpun tindakan mereka adalah salah tetapi selepas 5 tahun mereka sudah menjalani hukuman atas kekhilafan mereka dan mereka layak mendapat sanjungan orang Melayu seperti Namewee. Malang bagi Raja Mohamad Faizal Raja Ibrahim, dan Raja Mohamad Izham kerana berketurunan Melayu dan beragama Islam, tiada siapa pemimpin Islam Melayu mahu mempertahankan anda. Bertuah Namewee kerana anda bukan Melayu dan bukan Islam dan jika anda menghina Melayu dan Islam sekalipun, anda pasti bebas.

Terpulang pada rakyat Malaysia tidak kira bangsa menggunakan akal pemikiran untuk menilai persoalan Api dalam jiwa lebih dahsyat atau api membakar benda lebih dahsyat. Sememangnya, perbuatan membakar rumah Ibadat Kristian menghancurkan hati beratus juta penganut Kristian dalam dan luar Negara. Malah, hati saya seorang Islam juga hancur kerana Islam mengajar umatnya menghormati agama lain. Tetapi, percayalah, api yang Namewee bakar dalam jiwa Islam dan Melayu juga menghancurkan hati beratus juta penganut Uslam dalam dan luar Negara. Malah api dalam jiwa ini tidak pernah padam, dan perlahan-lahan merebak kedalam jiwa orang Melayu lain termasuk Raja Mohamad Faizal Raja Ibrahim, dan Raja Mohamad Izham. Mungkin mereka bertindak membakar Gereja berpunca dari api yang Namewee mulakan dengan mempersendakan Azan. Juga mungkin, mereka berfikir yang mereka akan terlepas dan bebas seperti Namewee selepas memulakan api. Tetapi mereka silap, kerana mereka dilahirkan sebagai Melayu yang dilabel rasis dan Islam yang dilabel pengganas.

Akhir kata, Melayu, Cina, India, Sikh, Islam, Kristian, Hindu, Buddha, dan lain-lain(maafkan saya kerana tidak sebut), sebelum anda memulakan bicara, mengemukakan pandangan, memberi komen dan pendapat, mengakhiri dengan perbuatan, berfikirlah. Fikir, kerana mungkin, mungkin, api dalam jiwa kita semua rakyat Malaysia terutama Melayu Islam tidak pernah dipadamkan. Mungkin, mungkin kesabaran Melayu berada di tahap kemuncak. Fikir dan tenung, inilah masanya semua pemimpin Melayu dan Bukan Melayu berusaha memahami dan memadamkan api yang dimulakan Namewee yang memalukan Melayu Islam ke seantero dunia dengan mempersendakan azan, dan tolonglah turunkan tahap sabar Melayu dari tahap kemuncak dengan memberi sedikit ruang pernafasan kepada Melayu. Masa akan menyabarkan Melayu, Cina, India dan lain-lain. Mendesak dan terus mendesak Melayu hanya mengundang akibat yang buruk. Sedikit mesej kepada pemimpin UMNO, PAS, PKR, DAP, MCA, MIC, PPP, GERAKAN, SNAP, PBB, PBS, UPKO, SUPP, USNO, LDP, PBRS, PRM, PSM, SAPP, dan lain-lain, gunakan akal dan jadilah pemimpin semua kaum dan agama dengan memikirkan dan mengutamakan kepentingan semua kaum dan agama, bukannya hanya kaum dan agama anda sahaja. Semoga kita kekal hidup bersama dengan aman dan harmoni sehingga ke hari yang akhir kelak.

No comments: