ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, April 5, 2016

Kuasa Pengguna Dimiliki Melayu Jika Bersatu! Lowyat Gawat DiBoikot!

Saya lulusan IT mula berkerja di MNC pada tahun 2000 hingga 2010. Baik Kolej, Pejabat atau perniagaan sendiri semuanya di Kuala Lumpur.

Imbi adalah dunia saya, begitu juga PIKOM.

Sri Computer, Jayacom, dll adalah perintis di basement Imbi. Kami parking di Sg Wang(kerana sukar dapat parking di Imbi) dan paling gembira bila dapat junjung berkotak komputer -bangga.

Kemudian sekitar 2000-2001 lahirlah Lowyat.

Lowyat tidak mampu kalahkan Imbi dan kerana kami ini produk Imbi, kami sokong Imbi.

Setiap kali buang air di Sg Wang kami pasti lihat Lowyat. Uwekk, tidak mahu pergi.

Lowyat bijak gunakan kegiatan haram sebagai perniagaan utama, mereka tukar strategi dan menjadi Syurga CD Cetak Rompak.(Jangan tanya saya kenapa hampir tiada serbuan KPDNK pada masa itu)

Filem, Drama, dan segala macam CD boleh didapati termasuk aksi panas Aktress Malaysia dengan bakal suaminya seorang peguam.

Bagi yang berdarah komputer dan "gamers", Lowyat mula menarik perhatian kami kerana semua software lengkap dengan crack boleh didapati dengan harga RM 5 atau 3 CD RM 10.

Sebut apa sahaja cd anda mahu, Xbox, PS1, PS2, PS3, Nintendo, Games, Movie, Sofware, Simulasi Exam MCSE, CCNA, RCNA, CCIE, SAP, OCP dan segala macam jenis CD haram semua ada sebelum sebuah akhbar perdana dedahkan secara ekslusif yang akibatkan bukan sahaja industri CD cetak rompak Lowyat berakhir malah periuk nasi haram penguatkuasa pun terjejas.

Dengan perlahan, Lowyat merampas kemegahan Imbi.

Pada mulanya, hanya tingkat 2 beroperasi, tingkat lain masih kosong. Kemudian 1, G, LG, 3, 4 dan 5.

Sekitar tahun 2005, Lowyat menguasai dan Imbi lumpuh sepenuhnya sebelum diselamatkan oleh orang Pakistan yang menawarkan khidmat baiki komputer.

Golongan IT yang berkerja akan jadikan Lowyat sebagai "Masjid" kedua kerana lebih kerap mengunjungi Lowyat dari Masjid. :p

Boleh dikatakan seminggu sekali pasti mereka akan berkunjung ke Lowyat, jika tidak membeli, mereka cuci mata dan upgrade diri dengan pengetahuan gadget dan teknologi.

Ada yang culas Solat Jumaat berjaya menemui Imam dan Khutbah Jumaat di Lowyat.

Begitulah kami dengan Lowyat, bukan sahaja dekat, malah ada juga Pakar IT yang memulakan kareer IT sebagai promoter disini.

Hari ini saya ke Lowyat menghantar sebuah Sony Tab untuk diperbaiki screennya.

Ia milik rakan saya, seorang ahli UMNO yang begitu teruja untuk boikot Lowyat.

Bagi kami orang IT, kami bukan tidak mahu boikot Lowyat, tapi Lowyat dan Imbi terlalu dekat dengan kami.

Malahan, dalam industri IT MNC, kaum Cina adalah rakan seperjuangan yang bersama bertarung nyawa dan darah berhari-hari tanpa tidur.

Justeru, boikot dalam IT tiada dalam kamus kami.

Namun, apa yang memeranjatkan Lowyat sudah bertukar wajah.

Banyak kedai ditutup dan jumlah pegawal keselamatan Melayu tempatan ditambah 10 kali ganda.

Malahan DIY berpindah ke Sg Wang.

Walau apa jua alasan pengurusan dan pro Lowyat untuk nafikan ia kesan dari Melayu boikot Lowyat, ia dijamin kesan dari boikot.

Saya pasti kerana dalam sejarah 16 tahun Lowyat, tidak pernah ada kedai pakaian bertapak di Tingkat 2 atau 3.

Saya sedih.

Sepertimana saya sedih melihat Imbi bergelap kerana Lowyat, perasaan sama dirasai secara automatis melihat Lowyat mengalami karma dari Imbi.

HIKMAH dalam kes Lowyat ini jelas, kuasa pengguna dimiliki oleh orang Melayu.

Malangnya Melayu tidak bersatu hinggakan hampir 5% bidang perniagaan boleh disifatkan amat amat amat kritikal kerana hampir 99% dimonopoli satu kaum ie Lelongan Hartanah, Pembekal Elektrik dan Elektronik, Pembekalan Alat Kelengkapan Bilik Mandi, Komponen dan barangan dari China.

Artikel ini hanya, hanya ada 2 tujuan positif dan satu pesanan penaja.

1. Untuk sedarkan Melayu akan kuasa pengguna yang dimiliki mereka, bukan untuk mereka boikot bukan Melayu, tetapi untuk mereka bersatu supaya hak pengguna tanpa kira kaum di tegakkan!

2. Untuk menyedarkan semua peniaga agar tidak menindas pengguna.

Kedua ini diharap dapat dilihat merentasi kaum, warna kulit, dan agama.

Ia hanya antara pengguna dan peniaga, dan hak mereka!

Cuma dalam konteks Lowyat ia sukar dilihat melepasi warna kulit tetapi itulah natijahnya jika kita biarkan dominasi satu kaum dalam satu kawasan perniagaan.

Bila berlaku masalah antara pengguna dengan penjual berlainan kaum ia secara otomatis dilihat sebagai perkauman dan mudah dimanipulasi sebagai perkauman walaupun ia sekadar masalah antara pengguna dan peniaga.

Tanpa kira kaum, sama-sama kita belajar dari kesilapan.

Oh ya Pesanan Penaja adalah monopoli tidak bagus. Siapa sahaja yang monopoli baik Kerajaan ie Syabas, Telekom, TNB, atau Swasta ie Astro, malah monopoli satu kaum terhadap satu jenis perniagaan lebih membahayakan.

Saya pasti kita semua pernah mengalami pengalaman "pahit" dengan agensi monopoli diatas. Keburukan Monopoli kaum dalam perniagaan pula ialah seperti terjadi di Lowyat dimana masalah kepenggunaan menjadi masalah perkauman yang serius, malah di Jakarta 1998 kerana monopoli satu kaum dalam perniagaan ia menjadi sebab beribu kematian tragis tanpa pembelaan hingga hari ini!!!

PS: Peniaga dan pemilik MegaMall termasuk KLCC, OU, MidValley, KLIA, Alamanda, Tesco, Giant dll bila mahu gunakan khidmat pengawal keselamatan Melayu sepenuhnya?

Mahu tunggu nasi jadi buburkah?

3 comments:

Anonymous said...

You are such a racist baby... Shame on you keep saying words of God yet think like none..

Mustaqim Abdul Rahman said...

tq...but i sent my son to sekolah kebangsaan/national school...many chinese sent their child to sekolah jenis kebangsaan cina/chinese(race)school but yet, me is racist....

tq for your "adultery" comment...

and GOD...since we dont share same God, please do not interfere into mine, as i dont into yours...;p

Anonymous said...

Fuck off you fucking DAP assholes!!!! Go to hell!!!