ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, April 8, 2014

Dilema PBT Menangani PHD Melayu



Utusan 8 April memaparkan berita IKHLAS atau pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil Sederhana Malaysia, mempersoalkan tindakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur membangunkan Jalan Kenanga yang dilihat lebih banyak menguntungkan peniaga Kaum Cina. Presidennya, Mohd Rizuan Abdullah turut mempersoalkan kenapa DBKL tidak mencari kawasan Melayu dan Bumiputera untuk dibangunkan tetapi memberi tumpuan kepada Jalan Alor dan Jalan Kenanga yang dikuasai hampir 100% kaum Cina.

Sebelum saya bertemu dengan Tuan Haji Azam bin Mohamad, Ketua Jabatan Bangunan, Majlis Perbandaran Selayang pada Hari Bertemu Rakyat, saya juga tidak punya jawapan kepada soalan Presian IKHLAS itu. Kini, saya jelas bahawa Pihak Berkuasa Tempatan seperti MPS, DBKL, MPAJ, MBBJ, MBSA dan banyak lagi sebenarnya berada dalam dilema.

Ini kerana setiap kali mereka bertindak meroboh atau tidak membangunkan kawasan Melayu, mereka akan dituduh sebagai anjing, sampah, dan segala kata nista. Padahal mereka ditekan untuk bertindak atas laporan dan aduan yang dibuat oleh orang Melayu sendiri.

Sebagai contoh, saya memiliki secebis tanah pusaka 3 ekar yang dikongsi dengan lebih 40 ahli keluarga lain. Masalah faraid dan dengki membantutkan usaha saya membangunkan tanah tersebut dengan jayanya. Apa yang saya mampu lakukan hanyalah membina sebuah Restoran sekadarnya yang diberi nama Rahman Palace di bawah MPS. Kawasan sekitar tersebut adalah Tanah Rizab Melayu dimana penduduk adalah 100% Melayu. Namun, disebabkan PHD orang Melayu, mereka membuat aduan kepada MPS dan MPS terpaksa mengeluarkan notis roboh bangunan yang saya bina demi membangunkan ekonomi Melayu. Apatah lagi dari tanah pusaka terbiar menjadi sarang penagih dan penjenayah, adalah lebih baik saya usahakan walaupun terpaksa merayu dan melutut kepada pihak terbabit.

Tuan Haji Azam yang sebelum ini bertugas di PBT di Kuala Terengganu memberitahu saya bahawa PBT senantiasa beriltizam untuk membantu membangunkan ekonomi orang Melayu. Malangnya, aduan dari orang Melayu berkenaan jirannya ubah suai rumah, jirannya berniaga di rumah, jirannya pakai kereta besar dan parking di luar rumah dan sebagainya membuatkan pihak PBT yang majoritinya Melayu berada dalam keadaan tertekan. Jika tidak bertindak, pengadu tersebut akan kata rasuah dan sebagainya. 

Jika bertindak, orang Melayu yang rugi kerana yang mengadu adalah orang Melayu dan diadu dan bakal dikenakan tindakan juga adalah Melayu.

Sebagai penjawat awam, mereka tidak boleh menceritakan kepada umum akan fakta dalam tugasan mereka kerana integriti dan akujanji yang dilafazkan. Ia dikatakan menunjukkan setiap tahun 95% dari aduan yang diterima PBT datangnya dari kaum Melayu terhadap orang Melayu sendiri. Hampir tiada seorang pun Cina yang membuat aduan keatas kaumnya sendiri kerana mereka satu hati selain mempunyai hati yang bersih dan tidak busuk seperti orang Melayu.

Barulah saya sedar kenapa dan mengapa Kg Baru Sg Buloh amat pesat membangun sehingga hartanah disana kini bernilai RM 400 sekaki. Begitu juga Kg Lee Kim Sai Rawang sehingga kini ada cadangan membina Pusat Dagangan Terbesar Asia bernilai billion ringgit disana dan banyak lagi.Dan bagi menjawab soalan Presiden IKHLAS, barulah saya faham kenapa lebih mudah DBKL membangunkan Jalan Alor dan Jalan Kenangan dan bukan Jalan Keramat atau Jalan Kg baru.

Barulah saya faham kenapa penempatan orang Melayu kekal sebagai rumah lama walaupun berada di lokasi strategik. Contoh jelas dapat dilihat antara Jalan Selayang Baru yang dipenuhi rumah kedai Cina dan Jalan Selayang Indah yang dipenuhi rumah Melayu lama.

Saya ingin menasihatkan semua Persatuan Peniaga Melayu khususnya Persatuan Usahawan dan Penjaja Kecil supaya mengambil inisiatif mendidik orang Melayu agar membuang perasaan Pentingkandiri, Hatibusuk dan Dengki(PHD) sesama Melayu kerana sebagai orang Islam kita patut saling mendokong ekonomi Islam agar kita menjadi kuat.

Saya juga ingin mengajak kaum saya iaitu Melayu, agar insaf dan tanamlah sifat seperti Cina, jika hari ini jiran anda mengubahsuai rumah kepada 3 tingkat atau membina premis perniagaan, tahun hadapan anda akan mengalahkannya dengan mengubahsuai rumah 5 tingkat dan pusat perniagaan.

Jangan diwarisi sifat busuk yang menjatuhkan kaum sendiri dan akhirnya bila kaum kita lemah, yang disasarkan dan dipersalahkan adalah DBKL, MPS, MBSA, MBBJ dan Kerajaan yang juga dianggotai Melayu. Mereka tiada pilihan kerana pengadu adalah diri anda sendiri. Andalah bertanggungjawab menghancurkan agama dan kaum anda sendiri bukan orang lain.

No comments: