ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, January 6, 2011

“Ng Weik Aik! Letak jawatan, balik China”

Tiada seorang pun dalam susur galur keturunan saya baik dari bapa atau emak berdarah India. Saya sendiri secara peribadi mempunyai perasaan tidak selesa terhadap “Mamak”, kerana mereka mempunyai rangkaian perniagaan Restoran, Runcit, kini Katering yang gah di Malaysia. Tetapi ini semua tidak menghalang semangat 1Malaysia untuk kita semua mengungsi bersama dan saling menghormati.

Tajuk ini sebenarnya adalah petikan kata-kata yang amat sensitif pada kaum Cina. Malah MCA beberapa kali mendesak Kerajaan BN untuk mengambil tindakan tegas pada sesiapa yang menggunakan perkataan pendatang, balik China dan sebagainya. Hairannya, kini ia diungkapkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar, Ng Wei Aik. Memang pelik apabila marah menguasai diri, mulut bagai mendapat kekuatan Godzilla.

Malang bagi kaum Melayu, jika seorang dari mereka yang mengungkapkan kata-kata balik Cina, seluruh Melayu akan digelar rasis. Malaysiakini akan menyalak disebalik “Ruangan Komen Pembaca” menyalahkan Sistem Kerajaan, Sultan dan menggambarkan seolah-olah mereka yang bersuara mempertahankan Melayu dari diserang adalah pengkhianat Negara.

Malulah jika kita menjadi seperti Bangau yang sering menyalahkan orang lain atas kelemahan diri. Apa yang lebih memalukan, apabila sebuah bangsa dan tamadun berusia beribu tahun milik Cina hanya mampu melahirkan seorang pemimpin sepertinya. Paku dulang paku serpih, mengata Melayu, Cina yang lebih. Seluruh kaum Cina patut malu dengan Ng Wei Aik yang menungkapkan kata “Tutup Kedai, Balik India”. Walhasil tidak sampai 100 tahun dahulu, ramai Datuk Nenek orang Cina mungkin termasuk Ng Wei Aik baru sahaja mendarat di bumi Tanah Melayu.

“Cina kata: India balik India, Melayu kata: Cina balik China, Pribumi kata: Melayu balik Indon, Orang Utan kata: Korang semua balik masuk Gua Batu, bising saja”

Pengajaran dari kejadian ini buat semua rakyat Malaysia belajarlah menghormati sensitiviti kaum semua dan tolonglah fahami beberapa peribahasa dan petikan dari filem P.Ramlee.

- “Sedangkan lidah lagi tergigit, ini pula Agama berlainan”
- “You punya nasi you makan, dia punya nasi dia makan, apa salah kita sama-sama makan”
- “Bersatu Malaysia teguh, berpecah Malaysia hancur”
- “Kalau marahkan nyamuk seekor, jangan dibakar seluruh Negara”
- “Dimana bumi dipijak, disitu mahaRAJA dijunjung”

Harapan semua rakyat mahu melihat kita menjadi 1Malaysia dan berharap agar kata-kata rasis ini ditamatkan sekarang juga bermula dengan diri sendiri.

Sekian.

2 comments:

Dante Lim said...

Think of it, Even president of United States has to bow to President of PRC..

It is actually not a bad idea to balik China after all!

Mustaqim Abdul Rahman said...

i agree with u......but my atuk once already applied but denied by PRC Gov then MaooZeeTong...

its not a bad idea if PRC willing to accept malaysian chinese back....with 2.2 billion ppls....will they.????

--------->>>sorry for late reply but i do hope u read it...