ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, January 7, 2011

TEGURAN TERBUKA UNTUK FATIMAH ABU BAKAR

Seorang muslim yang dilahirkan oleh Allah diamanahkan supaya bertanggungjawab pada diri sendiri, ibu bapa, saudara dan agama. Allah juga mengamanahkan muslimin dan muslimat supaya mempunyai tanggungjawab kepada masyarakat dan komuniti. Perkara ini beberapa kali dijelaskan dengan terang dalam Al-Quran maka kita tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya atau lebih tepat mengikut kata Inggeris “This is my right, who the hell are you, you are not my father!”

Artis adalah ikon kepada masyarakat. Golongan ini jauh mengatasi ulama dalam konteks mendekati dan mempengaruhi jiwa anak-anak remaja. Remaja sering dikaitkan dengan peringkat mencari diri kendiri dan mereka cenderung menjadikan artis pujaan hati mereka. Tidak cukup perihal seni yang mereka ikuti, setiap inci gerak geri dan perlakuan juga menjadi ikutan remaja. Pendek kata, mengikut perspektif remaja, artis bagai insan yang dikurniakan Allah cahaya (cool, fantastic, bombastic, X-Factor, Fashion Beauty etc) yang perlu mereka ikut. Lebihan pula, itulah kehendak majoriti
komuniti remaja, yakni, kemashyuran.

Allah SWT tidak pernah tidak mengurniakan kelebihan yang tertentu pada setiap insan supaya mereka lebih istimewa dari yang lain. Yang melengkapkan anugerah ALLAH itu adalah apabila manusia menemui keistimewaan didalam diri mereka dan pergunakan sebaiknya untuk menjalani kehidupan di dunia seterusnya memenangi Syurga di akhirat. Dalam isu ini, Alhamdulillah Syukur ke hadrat Allah yang Maha Kuasa mengurniakan anugerahnya kepada Fatimah Abu Bakar serta suami dan empat Puteri yang mempunyai kehebatan dalam berlakon(acting). Kehebatan mereka terutama Sharifah Amani diakui ramai termasuk saya.Masakan tidak, beliau membawa banyak watak budak baik, alim dan muslimah, tetapi berpakaian seksi diluar. Namun, itulah artis, tidak pernah tidak sunyi tanpa kecaman, fitnah, gosip, dan lain-lain termasuklah teguran.

Sebagai saudara Islam, saya melihat Fatimah Abu Bakar mempunyai cahaya(ketenangan) pada wajahnya. Malah imej yang dibawa Fatimah Abu Bakar cukup sempurna. Sebagai seorang insan seni dan “Otai Teater”, Fatimah Abu Bakar membuktikan tudung kepala dan imej yang sejuk lembut tidak menjadi penghalang mencari rezeki. Memetik kata Tun Dr Mahathir, setiap manusia akan melalui 3 proses haluan diri dalam hidup iaitu, haluan kiri, haluan kanan dan akhir sekali haluan tengah. Mungkin, Fatimah Abu Bakar kini berada samada di haluan kanan atau tengah. Alhamdulillah sekali lagi.

Sebagai saudara Islam juga saya mempunyai tanggungjawab ikhlas untuk menegur Saudara saya apatah lagi yang saya sokong. Sering kali seorang ibu yang bertudung ditemani puteri kesayangan ke Majllis Umum dimana anak-anak memilih untuk mengenakan pakaian yang mendedahkan segala yang ada. Kontra kepada imej ibu mereka, peminat mula menanam nilai dalam diri, “jika ibu aku bertudung tidak semestinya aku tidak boleh berpakaian seksi, tidak semestinya aku tidak boleh bercium, berpeluk, asalkan aku tahu niat aku bukan untuk seks”, “malam aku jahat menyundal, siang aku mampu berlakon seperti Muslimah sejati”, “kesekolah aku bertudung sebab peraturan, lepas sekolah aku boleh pakai seksi asalkan niat aku untuk bercantik bukan untuk menggatal” dan pelbagai lagi. Itulah kekuatan artis, bukan sahaja sikap dan sifat malah ideologi artis sering diceduk bulat-bulat oleh peminat tanpa memikirkan implikasi kepada diri mereka di dunia dan akhirat. Masyarakat pula senantiasa bebal menerima perlakuan artis sebagai “trend” dan siapa yang menentang akan digelar ketinggalan zaman.

Siapa kata mudah menjadi artis? Amanah dan tanggungjawab yang Allah letak pada bahu “public figure” sebenarnya amatlah berat. Kerana itu dalam banyak ayat Al-quran, Allah kata bersederhanalah.

Mungkin dalam banyak perihal, Fatimah Abu Bakar dan anak-anak tahu apa yang mereka lakukan, mungkin mereka mempunyai alasan dan munasabab. Lebih-lebih lagi kata orang, kubur masing-masing, syurga dan neraka pun masing-masing, Inggeris pula kata “Mind your own business”. Tetapi, anugerah yang Allah kurniakan kepada 5 orang tidak sunyi tanpa peneman setia(Syaitan). Allah menganugerahkan keistimewaan kepada mereka sehingga mereka mampu merubah peminat dari dalam malah merosakkan keluarga Islam lain. Malahan, mereka boleh melakukan kerosakan yang teruk pada ideologi masyarakat Islam di Malaysia.

Suka atau tidak, itulah kuasa dan keistimewaan yang Allah berikan pada manusia tertentu. Maka, kebiasaannya orang tua yang benar-benar alim lazimnya akan berkata “ Diam itu ilmu, diam lebih baik dari bercakap,diam itu zikir dan sebagainya.” Mereka bukan kedekut ilmu, tetapi sedar pengaruh yang mampu mereka bawa kepada masyarakat jika mereka tersalah cakap atau disalah tafsir. Perlakuan mereka akan membawa impak pada nilai masyarakat. Sebagai contoh yang mudah, apa akan jadi pada keimanan masyarakat jika seorang Imam membenarkan dan menghantar anaknya yang bertudung pada siiang hari menjadi Penari Bogel pada malam hari, asalkan niat mencari rezeki bukan untuk menyundal?”

Tidak dinafikan Keluarga Fatimah Abu Bakar, Suami dan anak-anak mempunyai kekuatan mencipta polemik. Sungguh besar anugerah Allah pada mereka tetapi mengapa tidak digunakan untuk kebaikan ummah? Sedangkan mereka akan mendapat saham dari pahala dan juga dosa peminat mereka yang terpengaruh dengan mereka.

Maaf artikel ini banyak di quote Inggeris kerana penulisan saya tampak hodoh bila menggunakan Bahasa Melayu! Apa-apa pun, teguran ini dibuat agar kita sama-sama muhasabah diri. Baik Fatimah Abu Bakar, Puteri-puterinya, Suaminya, diri saya sendiri, peminat dan masyarakat. Bukan apa sahaja baik laku yang ditonjolkan artis itu baik, semuanya bergantung pada nawaitu mereka(dipetik dari filem Jin Notti). Jika yang ditonjolkan itu buruk lagilah teruk, perlu dibendung supaya jangan sampai kelamaan menjadi “Bulatan Pengaruh Tabiat Masyarakat”-dipetik dari buku 7tabiat oleh Steven R.Covey.

Akhir sekali, suka saya tekankan, teguran ini datang adalah kerana Pertunjukan “over contrastive” antara imej anak dan emak yang datang bersama dan duduk menyebelah, dan antara watak lakonan dan peribadi sebenar. Jika Sharifah Amani sering mendapat watak perempuan murah, pelacur dan sundal dalam lakonan, masyarakat bisa menerima beliau berpakaian seksi, tetapi sebaliknya beliau sering memainkan watak bertudung, sopan, alim, muslimah dan tawaddu pula.

Saya juga berpendapat perlakuan Fatimah Abu Bakar dan anak berupaya menjadi ideologi yang diterima pakai oleh peminat, keluarga Islam dan masyarakat. Sedangkan baik Fatimah dan semua ibu lain mahu yang “terbaik” untuk anak mereka.

No comments: