ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, January 10, 2011

AIR WUDHU – Kesempurnaan atau Pembaziran

Setiap orang Islam pasti akan mengatakan agama yang benar dan terbaik adalah agama Islam. Jika ditanya kepada Yahudi, Kristian, Buddha, Hindu, dan lain-lain, mereka juga pasti akan menjawab agama mereka masing-masing adalah yang benar dan terbaik. Perbandingan sudah tentu selalu dilakukan oleh ramai walaupun tidak oleh orang Islam. Jawapan kepada perbandingan ini pastilah mengikut logik akal dan keduniaan dengan disokong fakta-fakta yang diambil secara rambang dan selektif. Sudah pastilah, umat Islam yang berjumlah 3billion di dunia yang kebanyakannya datang dari Negara miskin dan ditindas akan mendapat penilaian yang tidak tepat.

Sungguhpun begitu, di Negara Islam yang stabil, terpulang kepada orang Islam untuk mengangkat kesucian agama Islam melalui perilaku, sifat, sikap dan perbuatan. Inilah yang perlu dibincangkan terutamanya di Malaysia yang makmur.

Makmur merujuk kepada 2 keperluan asas dalam hidup iaitu air dan makanan. Air adalah yang terpenting antara dua ini. Dan air di Malaysia bagi umat Islam sangatlah MAKMUR. Di Negara Islam lain seperti Indonesia, Bangladesh, dan Pakistan, adalah sukar untuk mendapatkan air bersih. Air bersih adalah elemen penting dalam mengambil wudhu. Bukan sahaja ia perlu bersih, malah ia perlu diyakini bersih oleh umat Islam. Alhamdulillah, di Malaysia, air yang diyakini bersih melimpah-ruah dari berjuta mulut paip di seluruh Malaysia. Malah, ia boleh diperoleh secara percuma dari Masjid, Surau, Musolla, Bilik Solat di Hentian dan Stesyen Minyak. Kemakmuran yang Allah kurniakan kepada umat Islam telah membuai kita semua kepada pembaziran.

Kesempurnaan atau pembaziran. Seringkali kita melihat gelagat umat Islam mengambil air wudhu seolah-olah mandi. Dengan air yang dibuka sekuat mampu kepala paip, dipercayai 1baldi air 3 gallon diperlukan untuk mengambil wudhu bagi setiap seorang Islam. Jika kita pergi menunaikan fardu Jumaat, akan kelihatan air yang dibawa Jemaah selepas mengambil wudhu membuatkan kawasan sempadan Ruang Solat dan Bilik Wudhu seakan-akan banjir. Tidak cukup dengan itu, air itu pula meresap masuk ke dalam Karpet dan menghasilkan bau yang mengganggu Jemaah lain.

Persoalannya, apakah perbuatan mengambil wudhu seperti itu tidak mengundang pembaziran? Bukankah pembaziran amat disukai oleh Syaitan? Adakah para Jemaah sedar yang mana Masjid dan Surau perlu mengeluarkan duit sendiri untuk membayar bil Air yang selalunya melebihi RM1000 setiap bulan? Cuba bayangkan apa makna RM1000 kepada fakir miskin? Cuba bayangkan pula jika satu hari hadapan Allah menarik balik nikmat air kepada Malaysia? Malahan, cuba bayangkan apakah label orang bukan Islam kepada Islam jika melihat cara orang Islam menguruskan air untuk menyucikan diri untuk menunaikan solat?

Pada zaman Nabi Muhammad SAW, air di Bumi Anbiya amatlah sukar didapati. Malah, pernah Nabi Muhammad SAW diberi mukjizat oleh Allah dengan mengeluarkan air dari tangan Baginda untuk diminum para tentera Islam. Agaknya, berapa banyak air yang digunakan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sabahat semasa mengambil wudhu?

Bersyukur atas nikmat Allah bukan hanya di atas sejadah tetapi lebih penting menghargainya dan menguruskannya dengan baik tanpa membazir. Adalah baik jika Masjid dan Surau dapat menampal tanda peringatan amalan pembaziran. Yang mana lebih hampir, kesempurnaan atau pembaziran? Keredhaan Allah atau kegembiraan Syaitan?

* Sekadar Mengingatkan Diri

No comments: