ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, June 13, 2010

YANG BAIK JADIKAN TAULADAN, YANG TIDAK JADIKAN SEMPADAN

Saya menulis sebagai satu saluran ilmiah. Kerana saya manusia, saya mempunyai sentimen dan pendapat tersendiri. Ibu pernah bertanya, kenapa perlu menulis menyakitkan hati orang dan menambah musuh, saya jawab, saya tulis dengan harapan dapat berpesan-pesan kepada kebenaran.

Namun, saya akur dengan lumrah manusia yang Allah jadikan berbeza-beza dan mana mungkin saya paksa pemikiran pembaca mengikut pemikiran saya dan begitu juga sebaliknya.

Di akhir hari, saya harap dapat meninggalkan apa sahaja yang saya tulis kepada anak dari keturunan saya dan dari keturunan kakak-kakak saya, semoga, yang bermanafaat dan baik disampaikan kepada cucu-cicit, dan yang salah juga disampaikan kepada anak cucu supaya mereka menjadikannya sempadan.

Wahai anak-anakku!

Ingatlah pesanan datukmu, Abdul Rahman Mohd Nurut,

“Berbaik-baik dengan seorang musuh, berjaga-jaga dengan seorang kawan” supaya musuh menjadi kawan, dan kawan tidak menjadi musuh.

“Bila jadi Bos, jangan jadikan pekerja sebagai hamba, tetapi naikkan semangat mereka supaya bekerja-sama”

“Dalam baik manusia cari buruknya, dalam jahat manusia cari baiknya, jangan ambil yang negatif, tetapi, perhalusi garisan halus yang memisahkan batil dan hak, yang salah dan benar”

“Hormatilah manusia bukan kerana dunianya(rumah, kereta, pangkat), tetapi hormatilah manusia kerana akhiratnya”

“Satu detik muhasabah diri dan meratapi dan insafi kesilapan pada Allah bersamaan dengan pahala 40 tahun solat sunat”

“Jangan dicari kesalahan orang sebelum dicari dan diteliti diri sendiri”

"Jika Rasulullah SAW yang maksum beristighfar meminta ampun pada Allah 100 kali setiap malam sebelum tidur, cubalah "acai" beristighfar 111 kali sebelum tidur meminta ampun dosa hari tersebut"

"Jangan takut melakukan dosa, tetapi gerunlah menghadapi NERAKA.

Semua ini sama ada kalian terbaca di Al-Quran, kitab atau bahan ilmiah lain, ingatlah, ia adalah ajaran Islam yang di amalkan keturunanmu.

Mustaqim Abdul Rahman
June 13, 2010.
Menjelang Rejab yang mulia di tahun 1431

No comments: