ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Saturday, May 29, 2010

KHAIRY JAMALUDIN

Nama yang tidak asing lagi dalam arena politik Malaysia. Nama beliau mula melonjak semenjak Pak Lah menjadi Timbalan Perdana Menteri lagi. Seorang pemuda Melayu berpendidikan barat, malah kebanyakan masa membesar bukan di Malaysia. Imej beliau jatuh merudum apabila di serang dan di kritik oleh Yang Layak Di Hormati, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Semasa beliau memegang jawatan Timbalan Ketua Pemuda UMNO dan anak menantu kepada Perdana Menteri Dato Seri Abdullah Badawi, Khairy Jamaludin dikelilingi spekulasi dan pelbagai cerita yang tidak dapat dipastikan kebenarannya. Khairy sendiri tidak pernah tampil untuk menjelaskan pelbagai tuduhan, fitnah dan tuduhan yang dilemparkan keatas dirinya. Antaranya ada cerita yang mengatakan beliau berdendam dengan Tun Dr Mahathir kerana tidak memilih semula sebagai bapa beliau sebagai Duta. Kemudian ada cerita beliau adalah kekasih dan bakal suami Nurul Izzah Binti Anwar Ibrahim, anak bekas Timbalan Perdana Menteri. Tetapi perkahwinan tersebut tidak menjadi kenyataan kerana Nurul Izzah bukan lagi anak bakal Perdana Menteri. Malah, ada yang mengatakan beliau adalah individu yang bangun mengganggu ucapan Tun Dr Mahathir di London semasa era Reformasi 1999.

Sehinggakan, perkahwinan beliau dengan Nori Abdullah dikaitkan dengan tindakan beliau merancang kemalangan kereta dengan Nori. Kemudian, ada yang mengatakan beliau adalah “loyalist” Dato Seri Anwar Ibrahim. Beliau yang menggerakkan usaha membebaskan idolanya dari hukuman penjara dan menghantar pasport ke kediaman Anwar Ibrahim secara peribadi dan tergesa-gesa pada malam Anwar mahu bertolak ke Luar Negara untuk mendapatkan rawatan. Ketika itu heboh dikatakan Anwar didera, diracun secara perlahan sehingga apabila Anwar bebas ada ketika Harakah cuba memberi persepsi Anwar akan mati tidak lama lagi kesan dari racun yang diberi dalam Penjara.

Sepanjang dibayangi gelaran Menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaludin dikaitkan dengan “budak Tingkat 4”, think thank ekonomi yang terdiri dari rakannya, sekutu Singapura, malah pernah juga mengatakan beliau sudah berkahwin dengan anak atau cucu Lee Kuan Yew. Tun Dr. Mahathir juga secara terbuka menyalahkan beliau mempengaruhi banyak keputusan Bapa Mertua beliau yang juga Perdana Menteri serta mencampuri urusan Kerajaan dan Kementerian.

Cerita tentang Khairy Jamaludin tidak pernah berhenti terutama beliau menjadi amat kaya sehingga mampu membuat pinjaman membeli saham bernilai lebih RM 9 juta. Beberapa urus niaga besar berbilion dollar, beratatus juta dollar, urus niaga kecil seperti lori sayur juga dikaitkan dengan beliau. Pendek cerita, beliau ialah seorang budak hitam yang menoda UMNO sehingga UMNO tidak bermaya.

Apakah benar kesemua dakwaaan ini? Samada banyak yang benar, atau banyak yang salah? Yang jelas, Khairy Jamaludin memilih untuk tidak menjawab kesemua dakwaan terhadap beliau. Samada itu cara beliau berpolitik untuk menaikkan imej beliau adalah tidak jelas kerana dalam masa yang sama Khariy Jamaludin mempunyai mulut yang menyakitkan hati aka celupar selain kebal dari undang-undang. Setiap kali beliau melanggar undang-undang seperti berdemonstrasi dan memandu melebih had laju, beliau tidak akan dikenakan tindakan.

Secara peribadi, saya tidak suka pada Khairy Jamaludin kerana sifat, sikap serta cerita yang mengelilingi beliau. Malahan, Khairy Jamaludin amat dibenci kawan dan lawan. Ramai ahli UMNO juak menceritakan perihal beliau. Namun, beliau adalah seorang pemuda professional, samada beliau berkemampuan atau tidak, Khairy Jamaludin adalah ahli Parlimen Rembau yang dipilih oleh rakyat dan dipilih Bapa Mertua sebagai Calon YB.

Saya percaya, Khairy Jamaludin adalah aset paling bernilai untuk Melayu. Beliau adalah orang paling muda yang mempunyai akses kepada Perdana Menteri sebagai Bapa dan Tingkat 4 sebagai Penasihat Ekonomi, yang penting adakah kemahuan dan aspirasi beliau seiring dengan Perjuangan UMNO memartabatkan Melayu. Adakah Khairy Jamaludin akan berubah untuk mati dan hidup berjuang demi Bangsa Malaysia, Kaum Melayu dan Islam, dan bukan untuk poket sendiri, kemegahan sendiri, atau agenda tertentu yang lain. Semua itu tidak dapat dipastikan.

Yang pasti, beliau bijak berpolitik. Beliau disukai segolongan Tycoon Cina. Terbaru, muncul imej Khairy Jamaludin berserta cerita dalam The Star, yang menampilkan Khairy sebagai patriotik dan rendah diri. Adakah itu “politic setback beliau untuk melakukan comeback di hati rakyat”. Untuk rekod, selepas memenangi jawatan Ketua Pemuda dan kehilangan jawatan Menantu Perdana Menteri, Khairy adalah Ketua Pemuda pertama tidak mempunyai jawatan Menteri berbanding Timbalan Pemuda dan ahli biasa Pemuda, Dato Seri Mukhriz Tun Mahathir. Mungkin ini adalah harga yang perlu dibayar oleh seorang ahli politik yang bongkak, yang gelojoh, yang meredah semua golongan termasuk Yang Layak Di Hormati, Tun Dr Mahathir.

Kesimpulannya, Melayu memerlukan setiap orang yang berkeupayaan, muda, agresif, sensitif, meletakkan “people interest” sebagai agenda perjuangan dan berani. Marilah sama-sama kita doakan Khairy akan menyedari kesilapan beliau dan menginsafi serta bertaubat pada Allah atas segala kerosakan yang telah beliau lakukan semasa menjadi Menantu Perdana Menteri. Semoga beliau berubah menjadi Pahlawan Melayu yang berjuang demi Kaum, Bangsa, Agama dan Negara. Beliau adalah seorang pemimpin muda yang sudah berada di landasan betul. Apa yang perlu, perbetulkan diri, insya-allah impian anda menjadi Perdana Menteri akan tercapai. Dengan izin Allah. Amin.

Salam Perjuangan.
PRO Orang Muda

4 comments:

Anonymous said...

brape KJ bayar ko puji melambung!

Mustaqim Abdul Rahman said...

tak banyak...cukuplah saham akhirat kalau kj benar2 berubah dan menjadi hamba yang allah sukai....itukan HAK ALLAH...aku nak saham aku jer...:):)

Mustaqim Abdul Rahman said...

lupa...jgn lupa siapa umar alkhatab sebelum memeluk islam.....anggaplah kj tue belum islam lagi...:):)

Mustaqim Abdul Rahman said...

lupa lagi...kita semua masih belum tentu matinya dan akhirat nya...semoga allah memberi pengakhiran yang sempurna pada kau, aku dan semua yang sesat diluar sana...amin....