ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, November 17, 2009

MALAYSIAKINI HARUS TUKAR NAMA KEPADA CINAKINI DAN INDIAKINI

Malaysiakini menguarkan akan kebebasan media yang diperjuangkan oleh mereka. Sesungguhnya pada saya tidak pernah wujud akan kebebasan media kerana manusia itu mempunyai emosi, kepentingan dan nafsu. Namun, 20 tahun dahulu Amerika pernah cuba untuk media bebas dan sehingga hari ini Amerika mendabik dada kononnya media mereka bebas. Malangnya, ia tidak bebas dan rakyat mereka sudah mulai persoalkan retorik media Amerika ini.

Tajuk kebebasan media akan saya hasilkan kemudian, tetapi sebelum itu saya ingin menyeru kepada Malaysiakini menukar nama kepada Cinakini dan Indiakini kerana hanya memperjuangkan kaum tersebut. Jika ada Cina dan India yang mati gara-gara pihak berkuasa, maka penuhlah berita dan liputan terhadap mereka. Namun, apabila orang Melayu di Kangar mati ditembak polis, senyap sepi Cinakini atau Indiakini ini.
Sedangkan yang bukan Melayu mati ditembak polis adalah penjenayah tetapi Melayu ini bukan penjenayah, tetapi Malaysiakini tidak berminat untuk perjuangkan hak Melayu ini.

Mungkin, inilah kebebasan media acuan mereka. Perjuangkan kaum tertentu sahaja dan meminggirkan kaum Melayu, sedangkan ramai pembaca Melayu.

Yang Melayu pula, tidak perlu anti Malaysiakini kerana sebuah akhbar tetap sebuah akhbar yang membawa baik dan juga yang membawa buruk. Semua ini terpulang pada kita. Cuma jangnalah pula orang Melayu anti Utusan, kerana akhbar tidak bersalah, semua editor tetap akan selektif kerana mana mungkin siarkan semua berita dalam satu hari.

Namun, kalau selektif pun jangalah selektif pada nasib kaum tertentu sahaja tetapi mendabik dada kekebasan media dan menggunakan nama Malaysia. Tukarlah nama pada Indiakini dan Cinakini kalau tidak mampu perjuangkan nasib orang Melayu.

No comments: