ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Saturday, August 1, 2009

Kantin, Syarikat dan DEMO DEMO DEMO!!!!

Dalam banyak-banyak jenis perniagaan dan pekerjaan, kantin memerlukan kemahiran dan kecepatan berfikir serta bertindak bagi menginovasikan@merancakkan perkhidmatan. Selain itu, berniaga atau bekerja kantin juga memerlukan stamina otak serta komitmen yang tinggi terutama kantin kilang. Dalam industri pemakanan yang dikatakan banyak untung, kerja yang sama diulang setiap hari sehingga menimbulkan rasa bosan. Oleh itu, jika diperhatikan kita akan perasan fenomena pekerja kantin yang hanya bertahan 2 tahun dan perkhidmatan kantin yang semakin menurun setiap hari.

Itu kantin, semua pekerjaan lain juga mempunyai pelbagai sifat dan halangan yang berbeda. Dalam semua ini, pemimpin syarikat yang baik tidak memadai hanya mempunyai segulung ijazah, pengetahuan, kepimpinan, perancangan, dan komitmen bagi memacu Syarikat.

Itu Syarikat, apa pula yang diperlukan bagi melayakkan seseorang menjadi Perdana Menteri? Pada saya, amatlah sukar untuk menjadi Perdana Menteri dan amat mustahil untuk memuaskan hati semua pihak. Namun, Perdana Menteri terpaksa jua melakukan satu-satu keputusan sungguhpun tidak popular dan teramat mustahil untuk mendapat sokongan semua pihak. Asalkan ia membawa kebaikan, manfaat terhadap golongan terbabit dan rakyat majoriti, ia merupakan kepuasan maksima seorang pemimpin. Menjadi norma manusia, lazim jika seorang manusia tidak puas hati dengan kerja manusia lain. Sedangkan manusia sendiri gagal untuk puas hati dengan “kerja” Allah SWT, dan KeRasulan Nabi Muhammad SAW inikan pula dengan kerja manusia!!

Malaysia kini kita sering dihidangkan dengan pelbagai demonstrasi jalanan. Malah, demonstrasi jalanan difatwakan hukum harus oleh PAS yang mahu dikenali sebagai parti yang memperjuangkan Negara Islam ala Langkah Mayat Saya Dulu. Malah dosa besar pada saya yang amat kecil ini untuk bermusyakarah dengan PAS jika mahu mempersoalkan fatwa-fatwa mereka, kerana PAS dianggotai oleh mereka yang maksum dan tinggi agama. Ini bukan tuduhan kerana terbukti pada apa yang menimpa Mufti Tan Harusani Zakaria dan Dato Asri. Dalam banyak-banyak demonstrasi besar ialah demonstrasi memperjuangkan keadilan bagi Datuk Seri Anwar Bin Ibrahim pada September 1998, Bersih 2007, PPSMI 2009 dan terkini GMI 2009.

Umum mengetahui, semua demonstrasi hanya berjaya menarik penglibatan kaum MELAYU (baca bodoh) sehingga 99.99%. Jika ada India dan Cina pun hanya tidak lebih 50 orang. Umum juga dapat melihat tidak ada satupun demonstrasi yang berjaya kerana mana-mana Kerajaan dalam dunia sedar jika tuntutan demonstrasi dipenuhi maka akan banyak lagi demonstrasi yang akan diadakan.(China tidak memenuhi tuntutan demonstrasi suku Urumqi, Myanmar tidak penuhi tuntutan demonstrasi walaupun disertai Sami, Thailand tidak penuhi tuntutan demonstrasi untuk mengampunkan Thaksin, Iran tidak penuhi demonstrasi bantahan kemenangan Presiden Iran, dll).

Malangnya, demonstrasi memansuhkan PPSMI dilihat berjaya kerana akhirnya kerajaan “tunduk” dan memansuhkan PPSMI. Ini jelas adalah kesilapan yang amat besar oleh kerajaan dari segi prinsip kerana ia membawa angin kekuatan kepada pencinta demonstrasi jalanan yang Kerajaan takut dan akan tunduk pada mereka. Samada PPSMI itu baik atau tidak, tidak perlulah diperdebatkan lagi kerana ia keputusan muktamad, namun, ia seolah-olah menunjukkan kerajaan takut dan tunduk pada demonstrasi jalanan kerana keputusan memansuhkan PPSMI hanya dibuat selepas demonstrasi mansuhkan PPSMI berlaku dan bukan sebelum itu sejak mula dipersoalkan selepas Tun Dr Mahathir bersara pada tahun 2003. Dari segi prinsip, kerajaan perlu menghukum semua peserta perhimpunan haram memansuhkan PPSMI dan mengajak golongan itu terutama PAS, DAP dan PKR untuk berunding baik dan buruk PPSMI sebelum membuat keputusan. Ini perlu bagi menidakkan tanggapan masyarakat kerajaan takut dan tunduk pada demonstrasi jalanan dan menunjukkan kerajaan sedia berunding tanpa perlu mengheret anak kecil, ibu mengandung, orang tua, dan golongan peniaga ke kancah demonstrasi.

Kini, oleh kerana saya yang naïf ini sendiri berpendapat kerajaan takut dan tunduk pada demonstrasi memansuhkan PPSMI, 0.0037% atau 100000 dari 27 juta rakyat Malaysia turun ke jalan sekali lagi untuk menyertai demonstrasi memansuhkan ISA. Menyedari hakikat dan khuatir kerajaan takut dan akan tunduk pada 0.0037% rakyat Malaysia ini, berdondong-dondonglah NGO-NGO Melayu untuk turun menyokong ISA. Tujuan mereka supaya kerajaan jangan takut dengan demonstrasi jalanan dan Perdana Menteri harus memikirkan kepentingan rakyat majority dan bukan 0.0037% rakyat Malaysia bagi menjamin kesejahteraan rakyat amnya. Persoalan samada benar kerajaan takut atau tidak saya tidak tahu, tetapi kini kerajaan dilihat sebagai takut dan pembangkang bijak menangguk dan menjadi pembela rakyat dikala kerajaan sudah berjanji untuk mengkaji ISA. Dan, dengan izin Allah, jika ISA benar-benar dimansuhkan atau dipinda maka rakyat sekali lagi akan merasakan kerajaan takut dan pasti tunduk pada tuntutan demonstrasi jalanan dan pembangkan pula akan diangkat sebagai hero dan PAS akan mendakwa fatwa mereka adalah sahih dan pemimpin suci mereka mulia disisi Allah.
Maka, demonstrasi di Malaysia yang dianggotai oleh 99.99% Melayu(baca bodoh) akan mengadakan lebih banyak demonstrasi termasuk membuat tuntutan beli susu anak.

Harapan saya pada Perdana Menteri dan para pembesar kerajaan supaya jangan tunduk pada tuntutan demonstrasi jalanan yang tidak sampai 1% rakyat Malaysia pun. Dan jika memang keputusan kelak menyebelahi mereka, bijaklah mengendalikannya supaya rakyat tidak berfikiran yang kerajaan takut dan tunduk pada demonstrasi jalanan.

Pada para penunjuk perasaan, saya tahu anda akan mengucapkan tahniah pada diri anda dan rakan demonstrasi anda, tetapi cubalah ucapkan tahniah kepada peniaga-peniaga yang terpaksa menutup kedai hari ini, dan saudara serta rakan anda yang terlibat dalam kesesakan dan kemalangan jalanraya dan lihat reaksi mereka. Dan, fikirkanlah jika demonstratsi meresapi sehingga menjadi budaya Melayu(baca bodoh), apalah keuntungan bagi kita bangsa Melayu yang sememangnya mundur(baca diberi bantuan tapi malas dan suka buang masa) ini.

No comments: