ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, September 7, 2017

Saya Menyesal Tidak Bercakap English Dengan Anak? Tidak!!!

Jam 10 pagi hari Jumaat 9 tahun lepas saya berada di UNISEL, memandu sambil dengar Radio Era, tetamu jemputan Pelawak/Pelakon Farooq di Konti dengan topik kebaikan berkomunikasi English dengan anak dari kecil.

Beliau amalkan begitu dan yakin ia menambah self confidence pada anaknya apatah lagi bila bercakap English. Kita hormati pendiriannya.

Saya? Saya teringin jadi seperti beliau kerana saya juga mahir bertutur English dengan grammar berterabur.

Cakap English kena confidence walau salah grammar, mesti berhabuk baru orang tidak cari kesalahan grammar, kalau tidak percaya cuba dengar betul-betul rakan India/Cina bercakap. :)

Tapi, saya terlalu mahukan anak saya jadi Melayu, biar apa pun dia, adalah penting untuk dia menjadi alat tunjang kepada Islam di Malaysia.

Dan saya percaya untuk jadikan anak kecil seorang Melayu atau Cina, atau India, atau Nepal sekalipun, ia adalah melalui bahasa pertuturannya dari kecil. Sebagai contoh Emak saya sendiri, bila Mak marah atau Mak mengira secara automatik bahasa lidahnya iaitu Cina akan keluar.

Muzik juga memainkan peranan yang besar kerana muzik ialah bahasa hati apatah lagi bila liriknya dalam Bahasa Melayu yang halus penuh pengajaran seperti sedangkan lidah lagi tergigit ini pula suami isteri, maafkan kami sibujang lapok, sedangkan Nabi maafkan umat... dll.

Ya! Saya bergelut untuk ajar anak-anak saya bercakap English tapi saya bersyukur kerana mereka jati Melayu pada diri mereka berkembang merak.

Ya! Saya tidak menyesal kerana saya pada usia 18 tahun juga sering diejek berbahasa English dengan salah tapi "ada aku kisah, aku Melayu bukan Briton" dan saya akan bantai juga cakap salah untuk belajar.

Justeru, jika anda ada anak, jadikan anak anda Melayu Bangga dengan ajarnya dari kecil cakap Melayu selepas umurnya belasan tahun terpulanglah kerana jati dirinya sudah Melayu!!!

Tahniah juga kepada ipar saya yang berkelulusan Amerika dan UK suami isteri tetapi tetap berbahasa Melayu dengan anak, begitu juga tinggal di Scotland tapi di rumah berbahasa Melayu.

Bahasa bentuk jati diri anak-anak kita!

No comments: