ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, October 28, 2012

Formula IKHLAS mampu tegakkan keadilan untuk wanita, kes buang bayi dan tumbesaran anak tidak sah taraf



Formula IKHLAS mampu membantu Kerajaan mengurangkan statistik masalah sosial. Antara tahun 2000 sehingga 2008 lebih 800 kes buang bayi dilaporkan dan tidak termasuk bagi kes buang bayi di klinik swasta, dan dalam tempoh sama sebanyak  257,000 sijil lahir anak tidak sah taraf dikeluarkan JPN dan ia belum mengambil kira nasib dan masa depan bayi-bayi berkenaan.

Perasaan dan hubungan intim adalah faktor utama yang menjerumuskan pasangan terlanjur dan mengandungkan bayi sebelum berkahwin. Jelas, garisan had nilai masyarakat Malaysia telah turun ke tahap yang amat mengerikan.

Banyak yang telah dilakukan oleh Kerajaan bagi menyelamatkan nilai masyarakat daripada kehancuran. Terlebih lagi untuk bayi tidak berdosa yang dibuang dan anak yang tidak bersalah dibesarkan dengan serba kekurangan kerana kesilapan orang dewasa berakal. Kebanyakan usaha ini tidak mendatangkan hasil yang diharapkan dipercayai kerana kes buang bayi dan anak tidak sah taraf ini melibatkan dua pelaku  namun hanya seorang pelaku yang sering di hukum, dihina dan dipenjarakan.
 
Justeru, kini tiba masanya Kerajaan melaksanakan formula IKHLAS dengan tegas. Formula IKHLAS adalah gabungan perkataan Intim, Kelahiran, Hormati, Limpahi, Agenda dan Selamat dan ia diyakini dapat mencegah maut yang mengancam bayi yang tidak berdosa, memperjuangkan keadilan untuk wanita, dan membesarkan anak tidak sah taraf dengan sempurnya. IKHLAS juga dijangka mampu mengurangkan masalah sosial dengan kadar yang diyakini.

Intim-  Hubungan intim pasangan lelaki dan perempuan yang belum berkahwin adalah punca utama kepada semua permasalah ini. Kunci kepada intim adalah perkataan si lelaki dan si perempuan.

Kelahiran – Bilamana hubungan intim ini berakhir dengan keterlanjuran, amat jarang ada si lelaki bertegas melaksanakan tanggungjawab, sebaliknya si lelaki meninggalkan si perempuan terkontang-kanting bersendiri menghadapi keluarga, masyarakat dan hari mendatang. Si perempuan yang pada mulanya dibelai kini diabai. 

Ada antara mereka memberanikan diri melawat klinik-klinik untuk mengugurkan bayi mereka seawal mungkin. Ada  yang keliru dan terus membesarkan bayi dalam kandungan sehingga perut tidak mampu menipu lagi. Ada yang dihina, dikasari keluarga dan ramai yang dihalau dari rumah oleh ibu bapa yang lebih rela menanggung dosa dari menanggung malu dengan jiran. Ada juga yang lebih baik nasibnya, melahirkan bayi tidak berbapa dengan sokongan keluarga, namun, membesarkan anak kecil ini bagi seorang “cik” jauh lebih sukar bagi seorang “Puan”. Jujurnya, siapakah yang mampu kekal waras mengandung bersendirian dengan pelbagai tekanan selama 9 bulan, apatah lagi diabaikan si lelaki yang kononnya sehidup semati, dicemuh dan dihina masyarakat, dan menanggung sakit didera kandungan, fizikal, mental dan spiritual.

Justeru,  kunci bagi masalah kelahiran adalah menyokong si perempuan yang mengandungkan anak tidak sah taraf ini sehingga mereka yakin masa depan bayi mereka dan diri mereka sendiri bakal mendapat pembelaan sewajarnya.

Hormati – Kelahiran bayi tidak sah taraf bukan pengakhiran kepada masalah ini, malah ia adalah permulaan. 

Permulaan hidup bagi bayi yang tidak berbapa, dan permulaan baru bagi hidup si perempuan yang diperdaya serta diabai si lelaki. Adalah amat wajar untuk menghormati kerelaan si lelaki dan si perempuan agar mereka tidak berkahwin atas dasar paksa. Jika mereka tidak mahu berkahwin, hukuman dunia mungkin dapat memaksa tetapi ia hanya bersifat sementara kerana lakonan mereka akan berakhir dengan keruntuhun institusi keluarga. Masa dan kebebasan memilih dipercayai adalah pilihan terbaik untuk mereka.

Kerajaan boleh membantu melalui penggubalan undang-undang dan membenarkan pihak berkuasa menjalankan beberapa ujian seperti ujian DNA agar tiada siapa yang teraniaya dan bapa kepada bayi ini dapat disahkan.

Melalui undang-undang yang dihormati, si lelaki akan dihukum membayar segala kos perubatan, rawatan semasa mengandung sehingga melahirkan bayi dan seterusnya memberikan nafkah kepada anak tidak sah taraf ini sehingga mereka habis Sekolah. Kos keperluan asas bagi kanak-kanak di Malaysia tidak sebesar mana jika dibandingkan keperluan sebenar mereka, malah yuran Sekolah kini sememangnya dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan.

Bagi orang Islam, undang-undang Syariah akan memudahkan perkara ini dimana keengganan si lelaki bertanggungjawab membesarkan dan memastikan keselamatan “anak”mereka bukan sahaja boleh dihukum penjara malah dihukum sebat. Bagi siperempuan pula, Mahkamah Syariah boleh menjatuhkan hukuman sebagai contoh menghafaz atau khatam Al-Quran untuk beberapa kali.

Kata kunci kepada hormati ini adalah keadilan untuk si perempuan dan anak tidak sah taraf mereka yang diabaikan si lelaki. Pasti, si lelaki tidak akan berani mengandungkan si perempuan dan jika keterlanjuran pula tidak dijadikan alasan semata dimana si lelaki akan menjadi lebih bertanggungjawab agar anak tersebut selamat dilahirkan dan dibesarkan samada oleh si perempuan mahupun oleh keluarga angkat.

Limpahi- Anak tidak sah taraf di Malaysia sering diejek dan dihina. Ini juga merupakan factor tekanan yang amat hebat kepada si perempuan sejak hari pertama mengetahui status bayinya. Hormati undang-undang dan pelaksanaan hukuman keatas si lelaki boleh menjamin tumbesaran anak tersebut, tetapi tidak dapat menjamin sahsiah dirinya.

Oleh kerana IKHLAS dapat mengenal pasti status anak ini dari sebelum ia dilahirkan, maka program melimpahi anak ini dengan ilmu agama dan sahsiah diri dapat dilakukan.

Jika mereka bersama keluarga angkat, maka IKHLAS dapat memastikan mereka dilimpahi kasih sayang oleh keluarga angkat mereka.

Kata kunci kepada limpah ini adalah pengisian, pantauan dan bimbingan berterusan sehingga mereka matang.

Agenda- Adakah program IKHLAS ini akan menggalakkan lebih banyak kes buang bayi, anak tidak sah taraf, penindasan kanak-kanak, penganiayaan terhadap kaum hawa dan sebagainya. Sudah pasti tidak! Melalui IKHLAS, Banyak agenda dapat memenuhi sasaran dan secara tidak langsung masalah sosial, bersekedudukan, seks rambang, seks bebas tanpa kondom,  wabak HIV, pelacuran, rogol, dan banyak lagi dapat dikurangkan.

Kata kunci agenda ini adalah memperjuangkan keadilan untuk wanita, bayi dan anak tidak sah taraf.

Selamat – IKHLAS mengutamakan keselamatan bayi dan anak tidak sah taraf dan memperjuangkan hak mereka yang tidak berdosa untuk dilayan sama adil. Selamat ibu, selamatlah anaknya. Selamat anak, selamatlah bapanya. Apatah lagi, dengan formula IKHLAS ini dan penguatkuasaan undang-undang yang lebih ketat kepada si lelaki, keadilan pada bayi dan anak tidak sah taraf, nasib dan hak kaum perempuan dapat dijayakan dengan cemerlang.

No comments: