ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, January 3, 2010

KEPERCAYAAN PADA ALLAH DALAM RUKUN NEGARA

Pada 4 Januari 2010 semua sekolah sudah dibuka bagi memulakan sesi 2010. Tahun 2009 meninggalkan kita dengan pelbagai kenangan manis dan pahit. Hidup mesti diteruskan, perjuangan mesti dipikul bersama, semestinya menuntut ilmu menjadi azam pada setiap mahkluk bergelar manusia.

Dalam pelbagai polemik dan perselisihan kaum yang dipolitikkan oleh pihak tertentu, anak-anak kita masih bergaul mesra di Sekolah Kebangsaan. Mereka masih belum mengerti sepak terajang politik, jauh sekali memahami nilai negatif yang ada pada orang politik. Apatah lagi jika orang politik tersebut berkopiah dan senantiasa memulakan ucapan dengan Bismillahirahmanirrahim.

Golongan pendidik pula memikul amanah Allah SWT yang paling besar, Mereka bukan sahaja perlu memastikan anak-anak diberi ilmu pengetahuan, tetapi juga membantu anak-anak membina sahsiah diri yang baik. Guru Besar dan Pengetua pula bertanggungjawab mengelola Guru, Anak-anak, Ibu bapa dan Sekolah. Tanggungjawab mereka amat besar sekali.

Selain dari itu, Guru Besar dan Pengetua mempunyai bidang kuasa yang tidak terhad apabila berada dalam premis Sekolah. Asalkan tidak mencederakan anak-anak, kita menyerahkan tanggunjawab mendidik anak-anak kita kepada Guru yang diketuai oelh Guru Besar dan Pengetua.

Anak-anak kecil yang baru melangkah ke alam persekolahan pasti mempunyai 1001 satu persoalan dibenak mereka. Kenapa? Mengapa? Siapa? Bila? Dimana? Kemana? Malah apabila diajar kepada mereka Rukun Negara, soalan paling popular yang akan ditanya kepada mereka pastilah Tuhan itu Siapa? Mengapa tidak Allah? Mengapa mesti guna nama Tuhan? Pada yang bukan Islam pasti tidak menjadi masalah tetapi pada yang beragama Islam, sudah tentu ibu bapa mereka mengajar dari kecil sembah Allah, takut Allah, sebut Allah, minta Allah, ampun Allah dan sebagainya. Jika ada ibu bapa Islam yang mengajar anak kecil mereka sembah Tuhan, sebut Tuhan, minta Tuhan dan sebagainya, bilangannya amat kecil dengan 10000 nisbah 1.

Oleh itu saya menyeru semua golongan pendidik terutama yang paling berkuasa dalam premis Sekolah iaitu Pengetua dan Guru Besar menghentikan kekeliruan didalam benak si kecil ini. Gunakan kuasa anda dan tukar “Kepercayaan Kepada Tuhan” kepada “Kepercayaan Kepada Allah”. Jika sebelum ini adalah mustahil untuk berbuat demikian tetapi kini Mahkamah sudah membenarkan penggunaan Nama Allah menggantikan Nama Tuhan. Walau apa hujah Hakim ataupun Peguam, yang si kecil tahu ialah Allah bukan Tuhan. Pada si kecil yang bukan Islam, anda boleh bertanya kepada ibu bapa anda supaya mereka boleh bertanya kepada Ketua Agama mereka yang memohon menggunakan Nama Allah sebagai kata ganti Nama Tuhan.

Tentang kesan dan pengaruh serta kekeliruan dibenak si kecil yang bukan Islam tidak perlu dibincangkan kerana Mahkamah sudah membuat keputusan. Cuma si kecil yang suka bertanya tetap akan bertanya, “Mengapa orang dewasa membuat keputusan tidak memikirkan kesan kepada kami yang masih kecil?”

Jawapan yang paling tepat untuk si kecil yang bijak ialah, “ Orang Dewasa lupa mereka bukan mewariskan Malaysia yang aman damai ini kepada anak-anak, tetapi mereka pinjam dari anak-anak, dan harap mereka bertanggungjawab memulangkan kepada anak-anak dalam keadaan yang baik”!

PS: Hero agama Islam menyokong hujah Hakim Datuk Lau Bee Lan iaitu jika nama Allah digunakan bagi tujuan sesama mereka(sama Agama) maka ia dibenarkan dan tidak bertentangan dengan Artikel Perlembagaan kerana ia tidak digunakan untuk tujuan dakwah dengan agama lain. Masalahnya jika Heralds cetak artikel, cetak buku, cetak papan tanda nama, letak nama Gereja Allah, Isteri Allah, Anak Allah Isa dengan tujuan hanya untuk sesama mereka, apatah langkah supaya mereka yang bukan dari agama mereka(Kristian) tidak membaca atau memiliki buku tersebut. Apakah peruntukan undang-undang jika anak-anak kecil memiliki buku atau buletin tersebut? Hakim, peguam, orang tua memang pandai, bagaimana dengan anak kecil pula?

2 comments:

Adam said...

Engkau ni bodoh sangat sampai anak kecil pun tau kau bodoh.

Mustaqim Abdul Rahman said...

ya adam...

dan kau mmg pandai sbb sume org tahu adam itu pandai....

salam...